بر مسلمان لازم است كه ...
علماى ایران پیشنهاد کردند بانک ملى تشکیل شود و مردم تشویق شوند تا سرمایه هاى خود را به بانک تحویل داده و سهام دریافت بدارند.
علما و طلاب در این حرکت ملى براى مقابله با استقراض خارجى کتابهاى خود را فروختند .
پس از قرار داد ننگین 1907 که ایران را به دو منطقه تحت نفوذ انگلیس و روسیه تقسیم می کرد ،یکی از راه های علما برای مقابله با نفوذ بیگانگان، حمایت از تولید ملی و تحریم کالاهای خارجی بود .
در اصفهان آیت الله آقا نجفى اصفهانی مردم را به خطرهاى این قرارداد ذلت بار هشدار داد و به مردم سفارش کرد: کالاهاى انگلیسى را نخرند و به جاى آن از تولیدهاى داخلى استفاده کنند. راهى که با موفقیت در زمان میرزاى شیرازى(ره) در مبارزه با کمپانى رژى و تحریم تنباکو تجربه شده بود.
علماى شیراز نیز خرید و فروش کالاهاى اروپایى را حرام اعلام کردند.
یکی دیگر از ابعاد مبازه علما با نفوذ اقتصادی و استعماری بیگانگان ، تاسیس شرکت اسلامیه برای تولید کالاهاى داخلى بود.
شرکت اسلامیه در دوران قاجار با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج، با تلاش و حمایت اغلب بازرگانان و علمای اصفهان،کاشان و شیراز در فروردین ۱۲۷۸ شمسی تأسیس شد.
شرکت اسلامیه با استقبال گسترده مردم در خرید سهام و محصولات خود مواجه شد و به تدریج شعبههایی در بسیاری شهرها و خارج از ایران ایجاد کرد.
آخوند خراسانی (ره) در 1315 ق همراه با گروهي ديگر از مراجع تقليد فتواهايي در تحريم كالاهاي خارجي و حمايت از كالاهاي داخلي صادر نمود و در تأييد «شركت اسلاميه» ، علاوه بر خريد منسوجات آن، بر كتاب لباس التقوي (نوشته سید جمال الدین واعظ اصفهانی در دفاع از راه اندازی این شرکت که علمایی همچون سید کاظم یزدی، سید اسماعیل صدر عاملی، شربیانی ، میرزا محمد حسن مامقانی و ملا فتح الله اصفهانی بر آن مهر تایید زدند) تقريظي نوشت:
«بر مسلمان لازم است كه لباس ذلت [توليد خارج] را از تن بيرون كنند و لباس عزت [ساخت داخل] را بپوشند.»
همچنين مظفرالدين شاه را به حمايت از اين شركت تحريض نمود.
ازدیگر تلاشهای علما ، عهدنامه سیزده تن از علمای اصفهان است که :
-قبالجات و احکام شرعیه باید روی کاغذ ایرانی نوشته شود وگرنه مهر نمی کنیم.
-کفن اموات اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا دیگر پارچه های غیر ایرانی باشد،متعهد شده ایم بر آن میت،ما نماز نخوانیم.
حرام نمی دانیم لباس های غیر ایرانی را، اما ما ملتزم شده ایم حتی المقدور بعداز این تاریخ لباس خود را از منسوج ایرانی بنماییم.
آیت الله سید عبدالحسین لاری از علمای مبارز معاصر منش استادش آخوندهمدانی را چنین نقل می کند:
(او از کلیّه مجلوبات از بلاد کفر اجتناب می فرمود و قند و چای و دخانیات را استعمال نمی کرد.